نرم افزاری جدید برای امنیت شبکه

کابل HTMI کابل HTMI
نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 5970 بار 19 بهمن 1396

SD-WAN یا WAN نرم‌افزار محور به عنوان یک فناوری جدید در شبکه معرفی شده است. یک WAN شبکه‌ای از کاربران یا دفاتر مختلف است که از لحاظ جغرافیایی می‌توانند در هر کجای دنیا قرار گرفته باشند. مدیریت WAN پیچیده و هزینه‌بر است و هدف SD-WAN این است که این پیکربندی‌ها را به صورت نرم‌افزاری انجام داده و هزینه‌ها و پیچیدگی را کم کند. اما در مورد امنیت باید گفت که وعده‌های SD-WAN در رابطه با تغییرات امنیتی که قرار است اتفاق بیفتد، گمراه کننده است.SD-WAN یا WAN نرم‌افزار محور به عنوان یک فناوری جدید در شبکه معرفی شده است. یک (WAN(Wide Area Network شبکه‌ای از کاربران یا دفاتر مختلف است که از لحاظ جغرافیایی می‌توانند در هر کجای دنیا قرار گرفته باشند. مدیریت WAN پیچیده و هزینه‌بر است و پیاده‌سازی و ایجاد تغییرات در سیستم‌ها به راحتی انجام نمی‌شود. هدف SD-WAN این است که این پیکربندی‌ها را به صورت نرم‌افزاری انجام داده و هزینه‌ها و پیچیدگی را کم کند. SD-WAN اجازه ساخت شبکه‌های مجازی در سطح سازمانی را ممکن می‌سازد.

اما وعده SD-WAN در رابطه با تغییرات امنیتی که قرار است اتفاق بیفتد، گمراه کننده است. یکپارچگی ویژگی‌های مختلف امنیتی در SD-WAN، گسترش دفاتر راه دور را ساده‌تر می‌کند. پس از اتمام این یکپارچگی، شرکت‌های امنیتی قابلیت‌های SD-WAN و توانایی‌هایی که خود به آن اضافه کرده‌اند را معرفی می‌کنند. در زیر چهار معماری با در نظر گرفتن موارد امنیتی برای SD-WAN ارائه شده و مشکلات آنها بیان شده است.

1.دستگاه‌های SD-WAN بر پایه دیوار آتش

بسیاری از سازندگان SD-WAN از قابلیت‌های دیوار آتش(فایروال) استفاده می‌کنند. این فایروال‌ها مشابه فایروال‌های stateful هستند و ممکن است در روترهای دفاتر داده دیده شوند. توانایی آنها شامل فیلترینگ بر اساس سیاست و بلوکه کردن بر اساس آدرس IP و پورت است. مثال‌هایی از آنها سیسکو(Viptela، Silver Peak و Velocloud) است.

ایجاد امکانات پایه فایروال ممکن است برای اتصال مکان‌های راه دور به اینترنت در SaaS کافی باشد اما برای فراهم کردن در یک فضای بزرگتر خیر. راه‌حل آن ایجاد توانایی‌های کنترلی در لایه 4 تا لایه 7 مانند فایروال‌های نسل بعدی(NGFW)، سیستم‌های جلوگیری از نفوذ و فیلترینگ URL است.

2.دستگاه‌های SD-WAN با فایروال پیشرفته

برخی سازندگان SD-WAN از قابلیت‌های امنیتی پیشرفته‌ای استفاده کرده‌اند. اما نکته منفی این است که آنها معمولاً مدیریت بخش‌های شبکه‌ای و سایر جنبه‌های امنیتی را رها کرده‌اند. این دقیقاً همان بهم ریختگی است که جلوی کنترل و بینایی مدیران IT را می‌گیرد. دستگاه‌ها در طول حیات خود هزینه‌های جاری قابل توجهی مانند تست، گسترش، نگه‌داری و مدیریت دارند. محدودیت منابع در وسیله‌ها معمولاً نیاز به ارتقا سخت‌افزاری را می‌طلبد. محدودیت‌های دیگر باعث می‌شود آنها کاری برای امنیت کاربران موبایل انجام ندهند که معمولاً مشکل کارایی بوجود می‌آورد.

3.ابزارهای فایروال با SD-WAN

همزمان چندید تأمین کننده امنیت، قابلیت‌های SD-WAN را در فایروال‌های NGFW معرفی کردند. بر اساس گزارش گارتنر برخی از آنها عبارت‌اند از: Barracuda ،Fortinet و Cisco Meraki.

SD-WAN باید بتواند در چند ثانیه به یک اتصال دیگر هم سوئیچ تا بتواند وضعیت نشست را نگه‌داری کند. این تفاوت اصلی بین SD-WAN و مسیریابی IP است که می‌تواند تا 40 ثانیه برای اتصال به یک ارتباطات دیگر، طول بکشد. با این حال برای برخی از شرکت‌های امنیتی مانند Cisco Meraki این زمان تا 300 ثانیه طول می‌کشد.

4.امن کردن SD-WAN به عنوان یک سرویس

برخی از سازندگان در حال حذف دستگاه‌ها با تغییر در SD-WAN و قابلیت‌های امنیتی هستند. Cato Networks بهترین مثال از این نوع نگرش است که خدمات امنیتی و SD-WAN یکپارچه‌ای را فراهم می‌کند. Cato Cloud همچنین با استفاده از backbone خودش در حال رفع مشکلات backbone اینترنت است.

دیگر سرویس‌های SD-WAN در حال فراهم کردن قسمت‌هایی از امنیت SD-WAN هستند. مانند Aryaka که توانایی‌های فایروال پایه را دارد اما کنترل‌های لایه 4 تا لایه 7، NGFW ،IPS و آنتی ویروس را فراهم نکرده است.

منبع: نتورک ورلد

 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید