تفاوت کانکتورهای فیبر نوری SC و LC چیست؟

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2177 بار 20 شهریور 1398
کانکتورهای فیبر نوری برای اتصال دستگاه‌های شبکه در مراکز داده و اتصال کابل فیبر نوری به تجهیزات موجود در محل کاربر (برای مثال در شبکه های FFTH) استفاده می شود. در بین انواع مختلف کانکتورهای فیبر نوری، کانکتورهای SC و LC دو کانکتور متداول هستند. سوالی که پیش می آید این است که کانکتورهای SC و LC چه تفاوتی دارند و کدامیک از آنها بهتر است؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کانکتور SC چیست؟
این کانکتور در اواسط دهه 80 توسط آزمایشگاه های تلفن و تلگراف Nippon که به اختصار NTT نامیده می شود، توسعه یافت. کانکتور SC یکی از اولین کانکتورهایی بود که پس از ظهور فرول های سرامیکی وارد بازار شد. کانکتور SC که گاهی به عنوان "کانکتور مربع" شناخته می شود، دارای یک end face کشویی با فرول سرامیکی است و در سال 1991 مطابق مشخصات مخابراتی TIA-568-A استاندراد سازی شد و به تدریج و با کم شدن هزینه های تولید، کم کم محبوبیت پیدا کرد. کانکتور SC به دلیل عملکرد عالی، بازار فیبر نوری را برای چندین دهه احاطه کرد و تنها ST با آن رقابت داشت. در 30 سال بعدی، کانکتور SC دومین کانکتور رایج برای کاربردهای پلاریزاسیون است. این کانکتور برای کاربردهای مخابراتی و انتقال داده از راه دور، شامل شبکه point to point و شبکه های نوری پسیو (passive optical networking) بسیار مناسب است.

کانکتور LC چیست؟
در نظر برخی افراد معرفی کانکتور LC به عنوان جایگزین مدرن کانکتور SC با موفقیت کمتری همراه بود. بخشی از آن به دلیل هزینه بالای مجوز از شرکت مخترع Lucent Corporation بود. کانکتور کشویی LC بر خلاف کانکتور SC که دارای یک تب برای قفل شدن است، دارای یک ضامن می باشد (تفاوت تب با ضامن را می توانید در شکل مربوط به کانکتورها ببینید). کانکتور LC با یک فرول کوچکتر به عنوان یک کانکتور کوچک تر شناخته می شود. داشتن نیمی از ردپای کانکتور SC، باعث ایجاد محبوبیت زیادی برای کانکتور LC در کاربردهای انتقال داده و پچینگ های با تراکم بالا ایجاد کرده است. چرا که ترکیبی از سایز کوچک و قابلیت چفت شدن آن را برای رک ها یا پنل های متراکم و شلوغ ایده آل می کند. با معرفی فرستنده/گیرنده های سازگار با LC و مؤلفه های شبکه اکتیو، رشد مداوم آن در عرصه شبکه FTTH به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت.

تفاوت کانکتورهای SC و LC چیست؟
بعد از درک اساسی در مورد کانکتورهای SC و LC، ممکن است بپرسید تفاوت آنها در چیست؟ در جدول زیر به طور مختصر به نقاط قدرت و ضعف آن ها اشاره شده است. به طور کلی، تفاوت بین کانکتورهای فیبر نوری LC و SC در اندازه، کاربری و تاریخچه آن ها است که در ادامه در مورد هرکدام از آنها توضیح خواهیم داد.








اندازه (size): اندازه کانکتور LC نصف SC است. یک آداپتور SC دقیقاً به اندازه یک آداپتورduplex LC است. بنابراین LC بیشتر در دفاتر مرکزی متداول است که تراکم دسته بندی (تعداد اتصالات در هر منطقه) یک عامل مهم در هزینه است.
کنترل و دسترسی (Handling): کانکتور SC یک "کانکتور کشویی" و کانکتور LC یک "کانکتور ضامن دار" است. با این حال نوع مبتکرانه ای از کانکتورهای LC در دسترس هستند که کانکتورهای کشویی LC نامیده می شوند و از نظر قابلیت های مربوط به کنترل و رسیدگی مشابه کانکتورهای SC عمل می کنند.
تاریخچه کانکتور: کانکتور LC جوان تر از SC است. کانکتور SC در جهان گسترده تر است اما کانکتور LC در حال جلب توجه و محبوبیت است. هر دو کانکتور دارای تلفات بازگشتی و تلفات جایگذاری یکسانی هستند. به طور کلی بسته به اینکه شما در کجای شبکه می خواهید از کانکتورها استفاده کنید می‌توانید کانکتور مناسب را انتخاب کنید.
 

نتیجه گیری
فناوری ارتباطات فعلی و آینده به عملکرد سریع، کارآمد و بی خطر در فرآیند ارتباطات داده نیاز دارند. دیتابیس های بزرگ، پیچیده و پیوسته باید بتوانند داده ها را بدون مداخلات خارجی دریافت کنند و انتقال دهند. کانکتورهای LC و SC هر دو برای دستیابی به این نوع انتقالات طراحی شده اند. در مورد سوال " کانکتورهای SC و LC چه تفاوتی با هم دارند و کدامیک از آنها بهتر است؟" شما فقط باید سه نکته اساسی را در خاطر داشته باشید: 1- SC دارای یک محفظه کانکتور بزرگتر و یک فرول بزرگتر 2.5 میلی متری است. 2- LC دارای یک محفظه کانکتور کوچکتر و یک فرول کوچکتر 1.25 میلی متر است. 3- کانکتور SC قبلاً معروف تر و محبوب تر بود اما اکنون کانکتور LC هم این قابلیت ها را دارد. شما می توانید رابط های بیشتری را روی line-cardها، پنل‌ها و غیره با کانکتور LC جای دهید.

منبع: لاوان ارتباط
 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید